Your browser does not support JavaScript!
210 10 اردیبهشت 96

مقایسه خرید خودرو در ایران و کشورهای غربی

مقایسه خرید خودرو در ایران و کشورهای غربی

رشد صنعت خودروسازی کشور در سال‌های جاری و افزایش استقبال عمومی به استفاده از خودرو باعث شده است تا شرکت‌های خودروساز روش‌های مختلفی را برای فروش خودروهای خود در نظر بگیرند. خودروسازان جهانی تلاش می‌کنند تا با ارائه این روش‌های مختلف، از طرفی به‌نوعی آزادی عمل بیشتری را به مصرف‌کنندگان بدهند تا آنها بتوانند با تسهیلات بیشتری خودروی موردنظر خود را تهیه نمایند و از طرفی، میزان فروش خودرو را افزایش داده و سود خود را بالا ببرند. در ایران، بخش عمده‌ای از خریدوفروش خودرو، به‌ویژه خودروهای دست دو، به‌صورت تمام نقد انجام می‌شود.

خودروسازان ایران، شرایط و تسهیلات مختلفی را برای خودروهای صفر ارائه می‌دهند که عمدتاً مربوط به تعداد محدودی از مدل‌ها می‌شود. همچنین گاهی اوقات به فراخور ایامی مانند نوروز و دهه فجر، جشنواره‌هایی نیز برای خرید با تسهیلات ویژه ارائه می‌شود. بااین‌حال، به‌طورکلی نحوه فروش اقساطی در ایران با سایر کشورها تفاوت‌هایی دارد که سعی خواهیم کرد در این مقاله به آن بپردازیم. یکی از تفاوت‌های عمده فروش اقساطی در ایران با سایر کشورها این است که مدل‌های ارائه‌شده برای فروش اقساطی محدود هستند و فرد گستره انتخابی وسیعی نخواهد داشت. دلیل این امر را باید در سیاست‌های فروش خودروساز جستجو کرد. این در حالی است که در سایر کشورها، تمام مدل‌های تولیدشده را می‌توان به‌طور اقساطی خرید؛ البته این خرید شرایطی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت عمده دوم این است که در ایران، شرایط فروش اقساطی از قبل توسط خودروساز وضع‌شده است؛ به این معنی که مبلغ مشخصی به‌عنوان پیش‌پرداخت، فواصل پرداخت اقساط و میزان اقساط از قبل تعیین‌شده است و مشتری نمی‌تواند در آن دخل و تصرفی داشته باشد و همچنین این شرایط برای همه مشتریان یکسان است. این در حالی است که در کشورهای دیگر مانند ایالات‌متحده، شرایط اقساط را خود مشتری تعیین می‌کند؛ یعنی میزان پیش‌پرداخت، فواصل اقساط و میزان قسط توسط خریدار وضع می‌شود. نکته دیگر اینجاست که این شرایط برای همه افراد یکسان نیست و به شرایط اعتبار مالی هر فرد بستگی دارد؛ یعنی شرکت‌های فروشنده خودرو از ادارات اعتبار سنجی میزان اعتبار مالی فرد را استعلام می‌کنند و با توجه به آن میزان سود پرداختی و سایر شرایط تعیین می‌گردد. هر چه میزان اعتبار مالی مشتری بیشتر باشد، میزان سود پرداختی او کاهش خواهد یافت و شاید حتی در مواردی این میزان به صفر درصد برسد. این شرکت‌ها فاکتورهای خاصی برای میزان اعتبار مالی در نظر می‌گیرند مانند تعداد کارت‌های اعتباری، میزان محدودیت اعتبار مالی، میزان خوش‌حسابی و سابقه اعتبار بانکی. باید در نظر داشت که اگر اعتبار مالی مشتری مناسب نباشد، باید سودهای بالایی را پرداخت کند؛ بنابراین در کشورهای دیگر نظیر ایالات‌متحده، برای خرید اقساطی نیاز به ضامن و چک و غیره وجود ندارد و تمامی افرادی که دارای اعتبار مالی مناسب باشند می‌توانند اقدام به خرید اقساطی خودروی نو یا دست دو کنند.

نظرات کاربران

نظر و پیشنهاد شما

{{message}}