Your browser does not support JavaScript!
424 6 فروردین 96

کاهش تصادفات شهری و برون شهری

کاهش تصادفات شهری و برون شهری

همه ما فکر میکنیم که رانندگان قاهری هستیم اما این تصور باعث بروز حوادث بزرگ و کوچک در هنگام رانندگی میشود. هر چند تکنولوژی در سالهای اخیر باعث ایمنی بیشتر و راحت تر شدن رانندگی شده است، ولی همچنان اشتباهات کوچک باعث بوجود آمدن حوادث جبران ناپذیری میشود. ما در این نوشتار قصد داریم اشاره ای داشته باشیم به عادات بدی که بیش از هر فاکتور دیگری بر بوجود آمدن حوادث رانندگی تاثیر گذار هستند. 

1 . مسائلی که بر روی سرعت عمل و دقت ما تاثیر گذارند :

همه ما میدانیم کم خوابی و استفاده از نوشیدنیهای الکلی و همچنین استفاده از داروهایی خواب آلور ، مواد مخدر و محرک تاثیر جدی بر هوشیاری ما خواهند داشت و کاهش دید و عدم تصمیم گیری درست و کاهش سرعت عمل را بهمراه میاورند.

2 . قوانین و مقررات رانندگی در جاده و اتوبانها :

رانندگی کردن افرادی کم تجربه و بخصوص آنهائی که به تازگی موفق به دریافت گواهینامه شده اند در اتوبانهای شلوغ و جاده های بین شهری ، بدون یادگیری کامل قوانین وعلائم راهنمائی و رانندگی و تجربه کافی خطرات زیادی را در بردارد.

3 . رعایت فاصله لازم :

رعایت نکردن فاصله با اتومبیل جلوئی در هنگام حرکت ، رانندگی نکردن در بین خط کشی ها و همچنین رعایت نکردن فاصله اتومبیل با خودروی جلوئی هنگامی که در ترافیک و یا در تقاطع ها ایستاده ایم میتواند خطرآفرین باشد. بنابراین در پشت چراغ قرمزها و هنگامی که در ترافیک هستیم باید در فاصله ای توقف کنیم که لاستیکهای ماشین جلوئی را و یا حتی قسمتی از آسفالت خیابان را مشاهده کنیم و همچنین در زمان رانندگی بسته به سرعت خودرو فاصله را با ماشین جلوئی رعایت کنیم  و در میان خط کشی ها به مسیر خود ادامه دهیم.

4 . استفاده از گوشی همراه :

یکی از مسائل خیلی مهم که باعث بروز حوادث شدید و یا منجر به مرگ راننده و سرنشینان اتومبیل میشود استفاده کردن از تلفن همراه و یا فرستادن پیامک و خواندن آن در هنگام رانندگی است طبق آمارهای موجود بسیاری از تصادفات رانندگی در هنگامی رخ می دهد که راننده مشغول به تایپ پیامک ، ارسال و یا خواندن آن است می توان بطور یقین گفت انجام این کار باعث اختلال در تمرکز راننده شده و خطرات آن به مراتب از استفاده کردن از داروهای خواب آور و نوشیدنیهای الکلی بیشتر است.

5 . نبستن کمربند :

کمربند ایمنی اتومبیل طراحی شده است برای نجات جان راننده و سرنشینان خودرو ولی این نکته ذهن انسان را مشغول می کنند که چرا بسیاری از افراد از آن استفاده نمی کنند طبق تحقیقاتی که در سال 2010 در بریتانیا صورت گرفت از میان 1432 نفر کشته در تصادفات حدود 32% از آنها از کمربند ایمنی استفاده نکرده بوده اند.

6 . عابران پیاده :

در هنگامی که شما با اتومبیل خود از معابر عبور می کنید عابران پیاده زیادی را می بینید که قصد عبور از عرض خیابان را دارند با توجه نکردن به آنها طبق آمارهای موجود اتفاقات بسیاری رخ میدهد که در مواقعی به مرگ عابر نیز منجر میشود. در صورتی که رعایت کردن حقوق عابران درمدت زمان سفر شما بیشتر از 2 دقیقه تفاوت نمیکند.

7 . علائم هشدار دهنده :

عابران پیاده در هنگام عبور از  عرض خیابان از تصمیمات رانندگان و خودروهای در حال تردد مطلع نیستند و در هنگام عبور با تصمیمات ناگهانی رانندگان مواجه شده و بسیار دیده ایم اتفاقات ناگواری رخ میدهد. بنابراین استفاده از علائم هشدار دهنده (نور بالا ، راهنما و..) الزامیست که در مناطق مسکونی 30 متر جلوتر و هنگامی که در اتوبانها و جاده های بین شهری با سرعت بالا در حرکت هستیم حدود 270 متر جلوتر باید طرف مقابل را از تصمیم خود آگاه سازیم.

8 . چراغ قرمز:

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2015 حدود 67000 راننده (روزانه 184) بدون توجه به  چراغ راهنمائی در تقاطع ها از چراغ قرمز عبور کرده اند این آمار در حالی است که تعداد کمی از تقاطع ها مجهز به دوربین ثبت تخلف هستند. آنها در زمانی که چراغ در حال عوض شدن است  تصمیم میگیرند با سرعت زیاد از تقاطع عبور کنند وبا این تصمیم در مواقع بسیار، دچار سانحه برای خود و اتومبیلهای دیگر شده اند.

9 . سرعت :

طبق تحقیقات انجام شده در سال  2014 در بریتانیا حدود 5% از تصادفات اتومبیل ناشی از سرعت زیاد است . رانندگی با سرعتهای تعیین شده در معابر مختلف با بررسی های فراوان در نظر گرفته شده است. ترمز کردن در سرعتهای گوناگون در زمان ایستادن خودرو تاثیر مستقیم داشته و طبق نظر کارشناسان اگر ما با سرعت 65 کیلومتر با عابر پیاده برخورد کنیم احتمال مرگ عابر 4 برابر بیشتر از آن است که با سرعت 50 کیلومتر این حادثه رخ دهد.

نظرات کاربران

نظر و پیشنهاد شما

{{message}}